Pisanie książki akademickiej jest trudnym zadaniem. Wymaga zestawu umiejętności obejmujących badania, kreatywność, wytrwałość i wiele innych.
Jednym z najtrudniejszych aspektów w produkcji książki jest to, że pisanie jest tylko pierwszą częścią dwuczęściowego procesu. Część druga to publikacja. Niezależnie od Twoich umiejętności w pisaniu badań, poruszanie się po procesie publikacji wymaga zupełnie innego zestawu umiejętności, w tym marketingu, sprzedaży, sieci społecznych, aby wymienić tylko kilka.
Choć proces ten może wydawać się zniechęcający, możesz być pewien, że ten zwięzły przewodnik krok po kroku pomoże Ci przejść przez pełen wyzwań proces pisania i publikowania, którego celem jest stworzenie zwycięskiego prospektu książkowego.
Rozwiązywanie problemów Jak? Kiedy? Kto? wydawania książki akademickiej
Aby przygotować udaną propozycję, ważne jest, aby złożyć razem "pakiet wydawcy", który zawiera treści i tło, które większość wydawców będzie wymagać przed zaoferowaniem Ci umowy. Różne wydawnictwa akademickie mogą mieć nieco inne wymagania dla swoich propozycji. Należy być wyczulonym i elastycznym oraz szanować specyficzne wymagania każdego wydawcy. Większość wydawnictw akademickich poprosi Cię o następujące elementy:
Uwaga: W przeciwieństwie do artykułu publikowanego w czasopiśmie, możesz odwołać się do wielu wydawców jednocześnie (chyba, że zaznaczą inaczej). Dlatego dobrze jest przygotować jeden szablon wniosku, który można dostosować w razie potrzeby zgodnie z konkretnymi wymaganiami każdego czasopisma.
Teraz skupimy się szczególnie na najbardziej krytycznej części Twojej propozycji: prospekcie książkowym.
8 cech dynamicznego prospektu książkowego:
Większość pisarzy zaczyna myśleć na poważnie o publikacji dopiero po ukończeniu pełnego manuskryptu. Inni czekają, aż manuskrypt będzie prawie gotowy, aby zostawić sobie czas na poprawki podczas procesu składania propozycji. Może jednak warto już na wczesnym etapie pisania przygotować pakiet wydawniczy, który przyciągnie uwagę redaktora odpowiedzialnego za przejęcia, a w efekcie doprowadzi do zawarcia bezcennego kontraktu z cenionym wydawcą.
Jak wiadomo, czas publikacji nie jest elastycznym sznurowadłem. Jeden rozmiar z pewnością nie pasuje na wszystkich.
Pamiętaj, aby śledzić głównych wydawców, do których zmierzasz i sprawdzić, czy istnieje konkretna seria, do której Twój rękopis będzie dobrze pasował. Sprawdź też, czy mają jakieś konkretne zapotrzebowanie na manuskrypty w preferowanej przez Ciebie dziedzinie badań.
Wybór właściwego wydawcy może czasami sprowadzać się nie tylko do tego, co wiesz, ale kogo znasz. Koledzy po fachu, portale społecznościowe, a nawet kontakty osobiste mogą sprawić, że poznasz nazwisko renomowanego wydawcy w jednej z wiodących firm w branży, tworząc potencjalną platformę wydawniczą.
Ale podczas gdy publikowanie jest procesem współpracy, a znając kogoś w branży może pomóc Ci dostać stopę w drzwiach, pamiętaj, że profesjonalne wydawnictwa będą chciały publikować tylko manuskrypty akademickie, które są komercyjnie opłacalne.
Wydawnictwa uniwersyteckie odgrywają kluczową rolę w pomaganiu pracownikom naukowym w publikowaniu ich manuskryptów. Badania opublikowane przez uznane na całym świecie wydawnictwa, takie jak Cambridge, Yale, Princeton czy Oxford University Press, to święty Graal dla wielu naukowców.
Jednak publikacja w szanowanym wydawnictwie uniwersyteckim nie zawsze jest możliwa. Twój manuskrypt może nie pasować do istniejącej serii lub możesz nie być w stanie pozwolić sobie na tak długi okres oczekiwania na publikację.
Alternatywą jest publikowanie w komercyjnych wydawnictwach specjalizujących się w tematyce akademickiej. W wielu przypadkach wydawnictwa te pobierają subwencję (opłatę) za publikację książki. W tym przypadku ważne jest, aby dokładnie sprawdzić reputację wydawcy i upewnić się, że przeprowadza on właściwą recenzję. Wydawcy, którzy pobierają opłaty za publikację są często określani jako vanity publishers.
Istnieją wady, których należy być świadomym przed zawarciem umowy z vanity publisher. Pobierając opłatę za usługi wydawcy, wydawcy próżności niekoniecznie pomagają w spełnieniu podstawowych wymogów koniecznych do opublikowania szanowanego manuskryptu naukowego, takich jak recenzja, redakcja, korekta i usługi marketingowe. Publikowanie u drapieżnego wydawcy może poddać w wątpliwość reputację opublikowanego manuskryptu, a nawet autora.
Istnieje wiele etapów, które składają się na skomplikowany proces pisania i publikowania: badania naukowe, innowacyjność i dbałość o szczegóły, a także marketing, dobra sprzedaż i silne umiejętności interpersonalne. Jednak sama skala zadań może sprawić, że poczujesz się zniechęcony, onieśmielony, a może nawet przytłoczony. Nie wahaj się zwrócić do nas po pomoc, wskazówki i ogólne wsparcie, aby osiągnąć swój cel, jakim jest publikacja Twojego manuskryptu!